معرفی مشاغل مختلف

آشنایی با مشاغل مختلف جهت انتخاب رشته ی بهتر دانش آموزان سال اول دبیرستان.
چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳ ق.ظ

معرفی شغل دندان پزشکی

معرفی شغل دندانپزشکی -عنوان شغل: دکترای عمومی دندانپزشکی 2-تعریف شغل: دوره دکترای عمومی دندانپزشکی یکی از دوره های مصوب نظام آموزش عالی در کشور ایران است که به اعطا مدرک دانشگاهی می انجامد. این دوره مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزش نظری عملی بالینی و تحقیقاتی است. 3-رسته(گروه) شغلی: دندانپزشکی(کل) 4-هدف: دندان پزشک به تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان می پردازد و از همین رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان پزشکی گذاشت. در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندان پزشکی است. ((رشته دندان پزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت،پیشگیری و درمان بیماریهای دهان ودندان را آموزش می دهد.دندانپزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم درسلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می کند . هم چنین به یاری این علم می توان بسیاری از بیماری ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. 5-ماهیت و طول دوره و شکل نظام آموزشی: این مقطع دارای دو دوره مجزای 2 و 4 ساله است.که در 2 سال اول دانشجو واحد های پایه بیوشیمی، آناتومی، بافت شناسی، آسیب شناسی، فیزیولوژی ،ژنتیک میکروب شناسی و ایمنی شناسی ، روان شناسی ژنتیک و جنین شناسی و دروس عمومی را می گذرانند و بعد از 2 سال با شرکت و کسب نمره قبولی در امتحان جامع دندانپزشکی وارد دوره تخصصی دندان پزشکی شده و دروس اختصاصی خود را درزمینه کنترل عفونت دردندانپزشک، آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی، فارماکولوژی ، آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت، کامل و پروتزهای متحرک پارسیل، پریودنتولوژی ، ترمیمی و مواد دندانی، بیماری های دهان و تشخیص، جراحی دها وفک و صورت،دندانپزشکی کودکان ورادیولوژی دهان و دندانپزشکی جامعه نگر و درمان جامع می گذراندو با دفاع از رساله خود در نهایت میتواند درحدیک دندانپزشک عمومی باکسب مبانی قوی علمی ومهارت های مناسب درمانی توانایی آموزش بهداشت و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و کارایی لازم برای انجام پژوهشهای حین وپس از تحصیل بوده وقادر به ارائه خدمات کیفی مناسب درمانی و پیشگیری در سطوح مختلف نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشورایران نسبت به بیماران دهان ودندان اقدام کند.عده ای دندان پزشکی را با کار عملی و تکنیکی صرف ، یکی می دانند در حالی که اگر دانشجوی دندان پزشکی تنها فن وتکنیک این رشته را فراگرفته امادرعلوم پایه ضعیف باشد، درنهایت یک دندان ساز خواهد شد یعنی چنین فردی کار روی دندان را فرا گرفته است اما از علم پزشکی بی نصیب می باشد. -6 آینده شغلی، بازار کار، درآمد: امروزه در کشور ما نزدیک به 12 هزار دندان پزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه 18 دانشکده دندان پزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از هزار دندانپزشک تربیت می کنند.حال سوال اینجاست که آیا برای این تعدادفارغتحصیل رشته ی دندانپزشکی فرصت های کاری وجود دارد؟ امروزه درکشور ما فرصت های شغلی برای دندان پزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت درکشورماست . یعنی خوشبختانه کشور ما نیز مانند سایرکشورهای جهان درجهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری ها را مهار و کنترل کرده است . در نتیجه مردم کم تر به پزشکان و دندان پزشکان مراجعه می کنند. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندان پزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است . برای مثال اگر تا 20 سال قبل به ازای هر 25هزارنفر یک دندان پزشک وجود داشت حال به ازای هر 5یا6 هزار نفر یک دندان پزشک وجود دارد . البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندان پزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستای های کشور ما هنوز شاهد کمبود دندان پزشک هستیم . یعنی در حالیکه در بعضی از نقاط کشور به ازای هر 2000 نفر یک دندان پزشک داریم. در نقاط محروم کشورمان به ازای هر 100 هزارنفریک دندان پزشک وجود دارد مطمئنا با پیشرفت بهداشت دهان ودندان فرصتهای شغلی یک دندان پزشک عمومی کاهش پیدا کرده است و البته افزایش تعداد دندان پزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی ها و پیش بینی های جوامع علمی خارج از کشور در سال 2030 میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه ای خوب خواهد بود که دندان پزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می کند. 7- توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه: همان طور که در قسمت های قبل اشاره شد عدم تسلط بر علوم پایه و زبان انگلیسی دانشجو را از مقالات علمی دور می کند و صرفا به او توانایی انجام کارهای عملی این رشته را می دهد هر آنچه که یک دانش آموز در درس زیست شناسی دوره دبیرستان خود را فرا می گیرد به نحوی به رشته دندان پزشکی ارتباط دارد به خصوص دو بخش فیزیولوژی و آسیب شناسی که دانش جویان دندا نپزشکی در دو سال اول تحصیل خود با وسعت و عمق نسبت به دوره دبیرستان مطالعه میکنند. همچنین دانشجوی این رشته باید از دیتهایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرند وتوانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندان پزشکی را انجام داد . برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و قابلیت انجام کارهای بسیار دقیق علمی ، عملی، کلینیکی برای داوطلبان اینرشته بسیارضروری است. خلاقیت ومهارت در کار دست و همچنین برخرداری از خلاقیت و دید هنری دانشجورا درانجام کارهای عملی این اینرشته وانجام مهارتهای لازم در پیاده کردن آموخته های آن کمک بسیارمیکند. 8- وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان ادامه تحصیل فوق دکترا در رشته های مختلف دندانپزشکی در ایران وجود دارد. 9- تعداد و عناوین واحدهای درسی : کل وا حدهای درسی دکترای عمومی دندان پزشکی 217واحد درسی که 24 واحد درسی عمومی 44 واحد دروس علوم پایه و149واحد دروس اختصاصی دندانپزشکی استو از لحاظ نحوه ی تعلیم و تدریس ، به درس های نظری و عملی تقسیم میشود . طول دوره دندان پزشکی شش سال است و درس های آن در سه بخش: عمومی،پایه واختصاصی برنامه ریزی شده است.این دوره شامل دو مرحله است: مرحله اول (2سال) : در این مرحله دانشجویان درس های نظری و عملی علوم پایه و عمومی را در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه) می گذرانند. مرحله دوم (4سال) : در این مرحله دانشجویان درس های تخصصی رادر دانشگاه ( کلاس و بخشهای آموزشی _ درمانی بیشتر این دوره ی تحصیلی را در بخشهای کلینیکی دانشکده و بیمارستان های وابسته به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می پردازند لازم به ذکر است که گذراندن درسهای پایه برای ورود به دوره کلینیکی ( مرحله دوم ) ضروری است. نظام آموزشی مطابق آیین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی است وهر واحد درس نظری 17 ساعت و هر واحد درس عملی 34 ساعت است. 10- درسهای پایه: درس های پایه به درسهایی گفته میشوندکه زمینه ساز ورود دانشجو به درس اصلی و تخصصی و فراگیری انها است. در این رشته درسهای پایه جمعا به تعداد 44 واحد درسی است که عبارتند از : فیزیک پزشکی، بیو شیمی ، بافت شناسی انسانی، جنین شناسی،تشریح،ژنتیک انسانی،میکروب شناس،ویروس شناسی،ایمنی شناسی، فیزیولوژی، روان شناسی عمومی، آسیب شناسی عمومی ، فیزیک پزشکی و آناتومی عمومی است. 11- درسهای اختصاصی: درس های تخصصی به درس هایی گفته می شود که اطلاعات و آگاهی هایی درباره ی رشته تخصصی به دانشجو داده اورا با مفاهیم تخصصی وعمده رشته مورد نظر آشنا می کندوآموزشهای لازم رابه او می دهند. در رشته دندانپزشکی درسهای تخصصی عبارتند از : کا لبد شناسی و مرفولوژی دندان ، زبان خارجی اختصاصی ، جنین و بافت شناسی فک و دهان ، آسیب شناسی دهان ، ارتودنسی، اندودنتیکس، بیماریهای دهان و تشخیص ، بیولوژی دهان، پریودنتولوژی ، دندان پزشکی ترمیمی، پروتز متحرک پارسیل، پروتز ثابت، پروتز کامل، جراحی دهان و فک و صورت، دندان پزشکی کودکان، رادیولوژی دهان، گوش و حلق و بینی ، نظام پزشکی و طب قانونی، بهداشت عمومی و اکولوژی، دندان پزشکی جامعه نگر، بیماریهای روانی، بیماری های داخلی، فارماکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه و دندان پزشکی پیشگیری، مواد دندانی کنترل عفونت، آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی فارماک، ولوژی و پایان نامه ( رساله ). دانشجویان در سال چهارم با تایید استاد راهنما موضوعی را برای پایان نامه انتخاب و راجع به آن تحقیقاتی را آغاز می نمایند و در سال آخر خواهد بود که در آن زمان دانشجو پایان نامه را به هیئت داوران منتخب ارائه و از آن دفاع می نماید. 12- خلاصه ای از دروس تخصصی الزامی: ارتودنسی: ایندرس جهت آشنا ساختن دانشجو به عوامل اتیولوژیک ناهنجاریهای دندانی، صورتی و روش های تشخیص، پیشگیری و درمان آنهاست. و شامل 3واحد نظری و و 4 واحد عملی است و از ترم هفتم الی یازدهم ارائه می گردد


نوشته شده توسط علی حمدانی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

معرفی مشاغل مختلف

آشنایی با مشاغل مختلف جهت انتخاب رشته ی بهتر دانش آموزان سال اول دبیرستان.

معرفی شغل دندان پزشکی

چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳ ق.ظ
معرفی شغل دندانپزشکی -عنوان شغل: دکترای عمومی دندانپزشکی 2-تعریف شغل: دوره دکترای عمومی دندانپزشکی یکی از دوره های مصوب نظام آموزش عالی در کشور ایران است که به اعطا مدرک دانشگاهی می انجامد. این دوره مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزش نظری عملی بالینی و تحقیقاتی است. 3-رسته(گروه) شغلی: دندانپزشکی(کل) 4-هدف: دندان پزشک به تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان می پردازد و از همین رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان پزشکی گذاشت. در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندان پزشکی است. ((رشته دندان پزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت،پیشگیری و درمان بیماریهای دهان ودندان را آموزش می دهد.دندانپزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم درسلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می کند . هم چنین به یاری این علم می توان بسیاری از بیماری ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. 5-ماهیت و طول دوره و شکل نظام آموزشی: این مقطع دارای دو دوره مجزای 2 و 4 ساله است.که در 2 سال اول دانشجو واحد های پایه بیوشیمی، آناتومی، بافت شناسی، آسیب شناسی، فیزیولوژی ،ژنتیک میکروب شناسی و ایمنی شناسی ، روان شناسی ژنتیک و جنین شناسی و دروس عمومی را می گذرانند و بعد از 2 سال با شرکت و کسب نمره قبولی در امتحان جامع دندانپزشکی وارد دوره تخصصی دندان پزشکی شده و دروس اختصاصی خود را درزمینه کنترل عفونت دردندانپزشک، آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی، فارماکولوژی ، آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت، کامل و پروتزهای متحرک پارسیل، پریودنتولوژی ، ترمیمی و مواد دندانی، بیماری های دهان و تشخیص، جراحی دها وفک و صورت،دندانپزشکی کودکان ورادیولوژی دهان و دندانپزشکی جامعه نگر و درمان جامع می گذراندو با دفاع از رساله خود در نهایت میتواند درحدیک دندانپزشک عمومی باکسب مبانی قوی علمی ومهارت های مناسب درمانی توانایی آموزش بهداشت و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و کارایی لازم برای انجام پژوهشهای حین وپس از تحصیل بوده وقادر به ارائه خدمات کیفی مناسب درمانی و پیشگیری در سطوح مختلف نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشورایران نسبت به بیماران دهان ودندان اقدام کند.عده ای دندان پزشکی را با کار عملی و تکنیکی صرف ، یکی می دانند در حالی که اگر دانشجوی دندان پزشکی تنها فن وتکنیک این رشته را فراگرفته امادرعلوم پایه ضعیف باشد، درنهایت یک دندان ساز خواهد شد یعنی چنین فردی کار روی دندان را فرا گرفته است اما از علم پزشکی بی نصیب می باشد. -6 آینده شغلی، بازار کار، درآمد: امروزه در کشور ما نزدیک به 12 هزار دندان پزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه 18 دانشکده دندان پزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از هزار دندانپزشک تربیت می کنند.حال سوال اینجاست که آیا برای این تعدادفارغتحصیل رشته ی دندانپزشکی فرصت های کاری وجود دارد؟ امروزه درکشور ما فرصت های شغلی برای دندان پزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت درکشورماست . یعنی خوشبختانه کشور ما نیز مانند سایرکشورهای جهان درجهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری ها را مهار و کنترل کرده است . در نتیجه مردم کم تر به پزشکان و دندان پزشکان مراجعه می کنند. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندان پزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است . برای مثال اگر تا 20 سال قبل به ازای هر 25هزارنفر یک دندان پزشک وجود داشت حال به ازای هر 5یا6 هزار نفر یک دندان پزشک وجود دارد . البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندان پزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستای های کشور ما هنوز شاهد کمبود دندان پزشک هستیم . یعنی در حالیکه در بعضی از نقاط کشور به ازای هر 2000 نفر یک دندان پزشک داریم. در نقاط محروم کشورمان به ازای هر 100 هزارنفریک دندان پزشک وجود دارد مطمئنا با پیشرفت بهداشت دهان ودندان فرصتهای شغلی یک دندان پزشک عمومی کاهش پیدا کرده است و البته افزایش تعداد دندان پزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی ها و پیش بینی های جوامع علمی خارج از کشور در سال 2030 میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه ای خوب خواهد بود که دندان پزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می کند. 7- توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه: همان طور که در قسمت های قبل اشاره شد عدم تسلط بر علوم پایه و زبان انگلیسی دانشجو را از مقالات علمی دور می کند و صرفا به او توانایی انجام کارهای عملی این رشته را می دهد هر آنچه که یک دانش آموز در درس زیست شناسی دوره دبیرستان خود را فرا می گیرد به نحوی به رشته دندان پزشکی ارتباط دارد به خصوص دو بخش فیزیولوژی و آسیب شناسی که دانش جویان دندا نپزشکی در دو سال اول تحصیل خود با وسعت و عمق نسبت به دوره دبیرستان مطالعه میکنند. همچنین دانشجوی این رشته باید از دیتهایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرند وتوانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندان پزشکی را انجام داد . برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و قابلیت انجام کارهای بسیار دقیق علمی ، عملی، کلینیکی برای داوطلبان اینرشته بسیارضروری است. خلاقیت ومهارت در کار دست و همچنین برخرداری از خلاقیت و دید هنری دانشجورا درانجام کارهای عملی این اینرشته وانجام مهارتهای لازم در پیاده کردن آموخته های آن کمک بسیارمیکند. 8- وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: امکان ادامه تحصیل فوق دکترا در رشته های مختلف دندانپزشکی در ایران وجود دارد. 9- تعداد و عناوین واحدهای درسی : کل وا حدهای درسی دکترای عمومی دندان پزشکی 217واحد درسی که 24 واحد درسی عمومی 44 واحد دروس علوم پایه و149واحد دروس اختصاصی دندانپزشکی استو از لحاظ نحوه ی تعلیم و تدریس ، به درس های نظری و عملی تقسیم میشود . طول دوره دندان پزشکی شش سال است و درس های آن در سه بخش: عمومی،پایه واختصاصی برنامه ریزی شده است.این دوره شامل دو مرحله است: مرحله اول (2سال) : در این مرحله دانشجویان درس های نظری و عملی علوم پایه و عمومی را در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه) می گذرانند. مرحله دوم (4سال) : در این مرحله دانشجویان درس های تخصصی رادر دانشگاه ( کلاس و بخشهای آموزشی _ درمانی بیشتر این دوره ی تحصیلی را در بخشهای کلینیکی دانشکده و بیمارستان های وابسته به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می پردازند لازم به ذکر است که گذراندن درسهای پایه برای ورود به دوره کلینیکی ( مرحله دوم ) ضروری است. نظام آموزشی مطابق آیین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی است وهر واحد درس نظری 17 ساعت و هر واحد درس عملی 34 ساعت است. 10- درسهای پایه: درس های پایه به درسهایی گفته میشوندکه زمینه ساز ورود دانشجو به درس اصلی و تخصصی و فراگیری انها است. در این رشته درسهای پایه جمعا به تعداد 44 واحد درسی است که عبارتند از : فیزیک پزشکی، بیو شیمی ، بافت شناسی انسانی، جنین شناسی،تشریح،ژنتیک انسانی،میکروب شناس،ویروس شناسی،ایمنی شناسی، فیزیولوژی، روان شناسی عمومی، آسیب شناسی عمومی ، فیزیک پزشکی و آناتومی عمومی است. 11- درسهای اختصاصی: درس های تخصصی به درس هایی گفته می شود که اطلاعات و آگاهی هایی درباره ی رشته تخصصی به دانشجو داده اورا با مفاهیم تخصصی وعمده رشته مورد نظر آشنا می کندوآموزشهای لازم رابه او می دهند. در رشته دندانپزشکی درسهای تخصصی عبارتند از : کا لبد شناسی و مرفولوژی دندان ، زبان خارجی اختصاصی ، جنین و بافت شناسی فک و دهان ، آسیب شناسی دهان ، ارتودنسی، اندودنتیکس، بیماریهای دهان و تشخیص ، بیولوژی دهان، پریودنتولوژی ، دندان پزشکی ترمیمی، پروتز متحرک پارسیل، پروتز ثابت، پروتز کامل، جراحی دهان و فک و صورت، دندان پزشکی کودکان، رادیولوژی دهان، گوش و حلق و بینی ، نظام پزشکی و طب قانونی، بهداشت عمومی و اکولوژی، دندان پزشکی جامعه نگر، بیماریهای روانی، بیماری های داخلی، فارماکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه و دندان پزشکی پیشگیری، مواد دندانی کنترل عفونت، آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی فارماک، ولوژی و پایان نامه ( رساله ). دانشجویان در سال چهارم با تایید استاد راهنما موضوعی را برای پایان نامه انتخاب و راجع به آن تحقیقاتی را آغاز می نمایند و در سال آخر خواهد بود که در آن زمان دانشجو پایان نامه را به هیئت داوران منتخب ارائه و از آن دفاع می نماید. 12- خلاصه ای از دروس تخصصی الزامی: ارتودنسی: ایندرس جهت آشنا ساختن دانشجو به عوامل اتیولوژیک ناهنجاریهای دندانی، صورتی و روش های تشخیص، پیشگیری و درمان آنهاست. و شامل 3واحد نظری و و 4 واحد عملی است و از ترم هفتم الی یازدهم ارائه می گردد
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۷
علی حمدانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی